Myiasis (madenziekte) bij het konijn

In de zomermaanden is het nog belangrijker dan anders om uw konijn en zijn/haar omgeving goed schoon te houden. Vieze luchtjes, aangekoekte ontlasting en huidontstekingen, bijvoorbeeld door urinebrand, trekken namelijk vliegen aan.

Met name de groene vleesvliegen (Lucilia sericata) vormen een gevaar. Deze kunnen eitjes leggen in de vacht, de maden die hieruit komen kruipen onder de vieze haren en eten zich een weg door de huid van het konijn heen. Dit veroorzaakt heel veel schade en pijn, een konijn kan hieraan komen te overlijden. Ziet u wondjes, kleine gaatjes in de vacht/huid of ziet u maden kruipen ga dan direct met uw konijn naar de dierenarts.

Behandeling

Als uw konijn myiasis heeft wordt de behandeling vaak onder sedatie gedaan. Het aangedane gebied wordt geschoren en schoongemaakt, de maden worden zoveel mogelijk verwijderd en het konijn wordt gewassen met een maden-dodend middel. Daarnaast krijgt het dier antibioticum en pijnstiller en is vaak intensieve zorg nodig, waaronder dwangvoeren, om het konijn weer beter te maken.

In ernstige gevallen kan het konijn komen te overlijden ondanks intensieve zorg.

Foto: de achterhand van een konijn met ernstige myiasis.

Preventie

Hygiëne is erg belangrijk bij het voorkomen van myiasis. Verschoon regelmatig (dagelijks) het hok en voorkom dat er natte plekken in het hok zijn, door bijvoorbeeld een goede vocht-opnemende bodembedekker te gebruiken.

Aangekoekte ontlasting is vaak niet het gevolg van diarree, maar van verkeerde voeding en/of overgewicht. Een konijn produceert 2 soorten keutels: gewone keutels en blindedarmkeutels.  De blindedarmkeutels zijn zacht en plakkerig, deze eet het konijn normaal gesproken direct uit de anus op omdat hier belangrijke voedingsstoffen inzitten. Bij een konijn dat te veel of verkeerde voeding krijgt of dat er niet meer bij kan doordat het te dik of oud en stram is, blijven deze keutels in de vacht plakken. Geef uw konijn maximaal 20 gram konijnenvoer (bikskorrels) per kilogram lichaamsgewicht per dag, groenvoer en onbeperkt hooi.

myiasis spray® is een antivliegen spray, wat vliegen afweert en maden doodt. Hiermee kunt u uw konijn regelmatig insprayen. Ook Stronghold® lijkt een preventieve werking te hebben tegen myiasis

Ziet u vliegen in de buurt van uw konijn, probeer deze dan te doden. Ook kunt u gebruik maken van horren om uw konijn te beschermen.

Voorkomen is beter dan genezen:

controleer dus dagelijks uw konijn en zorg ervoor dat het konijn en de omgeving schoon is!